MAKTBAROMETERN 2018: JOCKE & JONNA ÅRETS DIGITALA MAKTHAVARE FÖR ANDRA ÅRET I RAD

GÖTEBORG 20180927 Joakim Lundell på bok- och bilioteksmässan på Svenska mässan i Göteborg. Jocke och Jonna är de största svenska makthavarna på sociala medier även 2018. Det visar Medieakademins Maktbarometer som presenterades på Bokmässan på torsdagen. Foto: Fredrik Sandberg / TT kod 10080

Årets makthavare inom sociala medier heter Jocke & Jonna, följda av Expressen och Therese Lindgren. Det visar Medieakademins unik kartläggning av vem som har makten på sociala medier som för andra året i rad presenterar under namnet Maktbarometern 2018. – Det fungerar inte att gamla medier ska bestämma vilka folk ska lyssna på, säger Joakim Lundell, den ena halvan av vinnarduon.

I över 20 år har Medieakademin mätt förtroendet för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier i Förtroendebarometern. För fem år sedan introducerade Medieakademin även Twitterbarometern, som mätte vilka svenskar som har störst inflytande på Twitter. För andra året i rad publiceras nu Maktbarometern, som skapats för att ta ett nytt och unikt steg för att fördjupa debatten om makt, medier och inflytande.

Maktbarometern som idag presenterades av Medieakademin på Mediedagarna i Göteborg är en unik kartläggning av de största kontona inom sociala medier, något liknande har aldrig tidigare gjorts i Sverige. Så här ser topplistan ut över Årets makthavare, det vill säga de som har mest räckvidd och engagemang i Sverige, placeringarna 1-30:

  1. Jocke & Jonna
  2. Expressen
  3. Therese Lindgren
  4. Lukas Simonsson/JLC
  5. pewdiepie
  6. Ben Mitkus
  7. Newsner
  8. Aftonbladet
  9. I Just want to be cool
  10. Tova Helgesson
  11. Lets Feast
  12. Zara Larsson
  13. Vlad Reiser
  14. TV4
  15. Helen Torsgården
  16. Uppskattat.se
  17. Linn Ahlborg
  18. Tomu
  19. Djurens rätt
  20. Zlatan Ibrahimovic
  21. Kärlek
  22. Moa Murderess
  23. Språk för alla
  24. L22
  25. Avicii
  26. TV4 idol
  27. Chris Whippit
  28. Margaux Dietz
  29. Amir Akrouti
  30. SVT nyheter

Joakim Lundell, den ena partnern av Jocke & Jonna, är glad men inte förvånad över att återigen hamna på första plats, och han menar att Maktbarometern tydligt visar paradigmskiftet i mediemaktsfären:

– Gamla medier måste förstå vad det är som håller på att hända, som det är nu kan de inte berätta för människor vilka som är relevanta. Det fungerar inte att alla pengar ska ligga i deras plånbok, det fungerar inte att de ska bestämma vilka folk ska lyssna på.

Värt att notera bland just gamla medier är att TV 4 trillar ur topp 10-listan ner till en 14:e plats men Aftonbladet däremot tar plats i samma finrum. Ska man utse några raketer på årets Maktbarometer är det kanske Margaux Dietz som går från helt oplacerad till en 27:e plats, och Filip Dikmen som klättrar hela 154 placeringar och hamnar på en 31:a plats. SVT Nyheter klättrar en bra bit, från 55:e till 29:e plats, liksom SvD som klättrar med 29 placeringar och hamnar på 62:a plats.

Övriga resultat av Maktbarometern 2018:
Mäktigast på Facebook är Expressen, Newsner, Aftonbladet, Uppskattat och Kärlek.

Mäktigast på Twitter är Zara Larsson följd av Carl Bildt, Expressen, Svenska Dagbladet och SVT Nyheter.
Som Årets twitterkomet, som klättrat flest placeringar, finner vi Hanif Bali högst upp, följd av Linn Ahlborg och Manfred Erlandsson.

Mäktigast på Instagram är enligt årets Maktbarometer är kontot joakimlundell, följd av thereselindgren, sessano (Jonna Lundell), tovahelgesson och situationer.

Mäktigast på Youtube är Jocke & Jonna, följd av Therese Lindgren, PewDiePie, Ben Mitkus samt Let´s Feast.

Medieakademin har i undersökningen listat de 30 största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube. Varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde utifrån hur välbesökt deras plattform är. Placeringarna viktas samman och de som har stor närvaro på alla plattformar premieras för att sedan viktas samman till en slutgiltig Maktbarometer.

Maktbarometern är framtagen med hjälp av företagen TenFifty, Recorded Future och organisationen Digital Reliance under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner och Anna Rosenqvist från Medieakademin. Läs mer om vår metodik.

Ladda ned hela gratisrapporten: Maktbarometern 2018

Vill du ha betalrapporten av Maktbarometern? Med 120 fler företag och influencers listade och 30 sidor analys och intervju. Pris 1495 kr – beställ på mejl hos anna.rosenqvist@valentin.se

I en första version av rapporten kom av misstag inte ChrisWhippit med. Det är nu justerat i alla tillgängliga dokument.

Liknande artiklar

Förtroendebarometern 2024: ICA och SJ rasar i förtroende – polisen ökar och hamnar i topp
06 mars 2024
Matens makthavare: Uppdrag Mat och Mannerström mäktigast – Camilla Hamid störst inom sötsaker 
14 november 2023
Maktbarometern: Juridik – vilka konton når och engagerar mest i sociala medier?
21 februari 2024
Ekonomins makthavare: Aktiekonton rasar, hållbart sparande rusar och Mikael Damberg är mäktigare än finansministern.
08 februari 2024