Medieakademin grundades 1997 av Göteborgs-Posten, Göteborgs universitet, Forsman & Bodenfors och NFO Infratest (numera Kantar Sifo). Idén var att skapa en mötesplats mellan tre världar som sällan träffades: Näringslivet, medier och akademin. Genom den årliga Förtroendebarometern skapades en yta för samtal om utmaningar för medier, kultur och samhälle. Genom att göra verksamheten ideell och kostnaderna finansieras av medlemmar kunde alla insikter spridas kostnadsfritt till allmänheten. Idén var att fördjupa mediedebatten och öka förståelsen om hur medier påverkar samhället.
2017 gjordes ett omtag och Maktbarometern skapades: Ett första försök att skapa en karta över ett nytt medielandskap. För vad betyder det att enskild person kan få miljontals följare och hur ska vi förstå det jämfört med traditionella mediers inflytande? Det är vad Maktbarometern ger svar på. En unik kartläggning över vilka svenskar som når och engagerar flest på sociala medier i Sverige.
Medieakademin drivs av en styrelse där alla arbetar ideellt. Vi anordnar två gånger om året middagar för våra medlemmar och med personer som har haft särskild betydelse för medier under året som gått.
Exempel på vår verksamhet:
- Middagar och nätverk för våra medlemmar
- Sammanställning av årlig Förtroendebarometer
- Sammanställning av årlig Maktbarometer
- Analyser och skrifter om medieutveckling