Maktbarometern 2020: JLC mäktigast i sociala medier


Humortrion JLC är Sveriges mäktigaste på sociala medier. Det står klart när Medieakademin för fjärde året publicerar vilka svenskar som når och engagerar flest svenskar. På andra plats kommer förra årets vinnare, Therese Lindgren, följd av familjen Jocke och Jonna Lundell.

Se alla topplistor längre ner.

Medieakademin sammanställer årligen data över vilka svenska konton som lyckas bäst på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube – oavsett om det är företag, mediehus eller personer. Resultatet blir en unik Maktbarometern och i år mäts inte bara total räckvidd, utan också snitt-engagemang, det vill säga hur mycket ett konto engagerar vid varje postning.

Pandemin har satt sitt avtryck på årets Maktbarometer. På Twittertoppen har till exempel Dr Emma Frans letat sig upp på en 8:e plats och bakteriologen Agnes Wold på plats 19. Folkhälsomyndighetens egna kanaler är en av årets stora raketer, upp från ingenstans till plats 110 på totallistan.
– Folkhälsomyndighetens placering är ett tecken på enormt genomslag, det är i princip bara Polisen och Kungahuset som placerar sig bättre bland företag och myndigheter, säger Beata Jungselius, doktor i tillämpad IT och ledamot i Medieakademin.
Även politik har fått stort utrymme. Över hälften av Twitters 100 största konton är nu politiska och 40 av dem 100 tillhör den politiska högern. 

Facebook
Traditionella medier har länge dominerat Facebook, men minskar i år sitt inflytande till förmån för företag som fokuserar på viraler och annonstrafik. Newsner dominerar med åtta sidor på topp 30, men när vi mäter enskilda sidor lyckas det anonyma företaget Viral King bäst. De har både första- och andraplatsen med underhållningssidorna “The typical jag” och “Fredags fräckisen” (sic!).
– De mediehus som satsat på egna premiumtjänster har slutat fokusera på att driva trafik från Facebook. I deras ställe växer en viss typ av aktörer fram som verkar ha mycket lite intresse av journalistisk etik, men desto större kunskap om algoritmerna, säger Gustav Martner, ledamot Medieakademin.
Vi ser också att enskilda personer och politik blir allt mer betydande på Facebook: Medieprofilerna Marcus Oscarsson, Joakim Lamotte och Sverigedemokraterna ligger alla på Facebooks topp 5. 

Youtube
När vi i år inte bara mäter total räckvidd, utan också hur många som nås i snitt, per video, tappar “gamers” flera placeringar. Den med trogen publik och som kontinuerligt skapar stor räckvidd har större inflytande, menar vi, och det är förstaplatsen Therese Lindgren ett starkt bevis på. I år har Mariestadsbon Sebastian Tadros (+59) också lyckas särskilt väl, liksom Pontus Rasmusson (+159) från Växjö, men inte minst Aftonbladets Mauri Hermundsson med sin kanal “Uppdrag mat” (+36). 
– Youtube är listan som rör sig mest, vilket speglar hur mycket Youtubes algoritmer styr och hur viktigt det är att anpassa sig till dem för att lyckas, säger Fredrik Idestål, youtuber och ledamot i Medieakademin.  

InstagramLucas Simonsson från JLC knuffar ner Therese Lindgren från Instagrams tron, men här sker annars få förändringar. Vi ser dock allt fler redaktörskonton etableras. Dyngbaggegalan och Situationer är de som tycks kurera internets innehåll allra bäst, men strax utanför topp 30 finns nykomlingarna Hemnetknarkarna (plats 54) och Killen med skylten (plats 45). I toppen är det Carina Berg och Ellen Bergström som klättrat mest, och här ser man att välsignade tillstånd ger nya följare.
– Både Berg och Bergström har bägge fött barn under det senaste året. Stora livsomvälvande händelser har vi även tidigare år kunnat konstatera är en framgångsfaktor för den som vill klättra på listan, säger Beata Jungselius.

Totallistan i årets Maktbarometer befäster att tre aktörer prenumererar på inflytandet i Sverige: JLC, Therése Lindgren och Jocke och Jonna Lundell. De har alla legat i topp under samtliga av våra fyra årliga Maktbarometrar. Men därunder syns fortfarande stor rörlighet.
– Att vi ser det anonyma företaget Viral King ligga på den totala listans topp fyra är ett tecken på hur rörlig den digitala marknaden fortfarande är. Den stora frågan framåt kommer att vara hur man ska kapitalisera på sin räckvidd och inflytande, först då kommer den här listan stabiliseras. Ännu är detta ett landskap i stark förändring, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.

Möjlighet till enskilda intervjuer finns både fysiskt i Stockholm, Göteborg och digitalt.
Kontakt: Emanuel Karlsten, 0702772030, emanuel@medieakademin.se
Gustav Martner, 0768346050 

Vill du ha betalversionen av Maktbarometern? Med fler än 600 företag och influencers listade och 50 sidor analys. Pris 4 495 kr, beställ här: https://medieakademin.se/forhandsbestall/

Maktbarometern är framtagen under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner, Beata Jungselius och Fredrik Idestål från Medieakademin. Läs mer om vår metod här.

Om Medieakademin:
Medieakademin grundades 1997 och är en ideell förening som skapades för att fördjupa mediedebatten och öka kvaliteten på samtal och analyser av samhälle, politik och kultur. Vi finansieras av medlemmar som vill stötta vårt syfte och ta del av fördjupad kunskap.

ÅRETS MAKTHAVARE 

Mest räckvidd och engagemang i Sverige på vår fyra största sociala kanaler

1) JLC (+2 sedan 2019)

2) Therése Lindgren (-1)

3) Jocke och Jonna (-1)

4) Viral king (+23)

5) Marcus Oscarsson (+33)

6) Situationer (+7)

7) Greta Thunberg (+5)

8) Ijustwanttobecool (+6)

9) Sverigedemokraterna (+7)

10) Filip Dikmen (+15)

11) Diyari Mahmoud +43

12) Newsner -8 

13) Sebastian Tadros +195 

14) Joakim Lamotte +133 

15) PewDiePie -10 

16) Anis don Demina -5 

17) Gordon Dewoon +25 

18) Mauri Hermundsson +165 

19) Djurens Rätt -10 

20) Uppskattat -14 

21) Ben Mitkus -10 

22) Helen Torsgården -7 

23) Tomas Gunnarsson +12 

24) Bianca Ingrosso +8 

25) SVT -1 

26) Vlad Reiser -7 

27) The swedish family +121 

28) Anonija Mandir +2 

29) Dyngbaggegalan +37 

30) Mia Skäringer Lázár +7 

MÄKTIGAST PÅ FACEBOOK 

Mest räckvidd och engagemang i Sverige på Facebook 

  1. The typical jag +12 
  2. Fredags fräckisen +13 
  3. Marcus Oscarsson +17 
  4. Joakim Lamotte +33 
  5. Sverigedemokraterna +9 
  6. Newsner -5
  7. Uppskattat -5 
  8. Djurens Rätt -1 
  9. Att lyfta sig själv och andra+ 8 
  10. Lucas Simonsson +8 
  11. Ett gott skratt -6 
  12. Diyari +45 
  13. SVT Humor +41 
  14. Situationer +97 
  15. Newsners bästa -7 
  16. Framsteg – Jesper Caron +3 
  17. Worldstar Sweden +19 
  18. Kattjouren +100 
  19. Matbibeln +11 
  20. Newsner Djur +15 
  21. Vid Din Sida – Stockholm +42 
  22. Ett Positivt Sinne – Albin Karlsson (ny)
  23. Newsner Guldkorn +22 
  24. Djurbibeln +25 
  25. Den som skrattar förlorar ny 
  26. Jonas Gardell +12 
  27. Humorbibeln ny 
  28. Stöd svenska polisen +3 
  29. Polisen Huddinge +112 
  30. SVT -19 

MÄKTIGAST PÅ YOUTUBE 

Mest räckvidd och engagemang i Sverige på Youtube

  1. Therese Lindgren 0 (sedan 2019) 
  2. Jocke & Jonna +1 
  3. IJustWantToBeCool2 +4 
  4. Sebastian Tadros +59 
  5. Gordon Dewoon +8 
  6. JLC -2 (sedan 2019) 
  7. Uppdrag: Mat +36 
  8. Anis Don Demina -3 
  9. PewDiePie -7 
  10. The swedish family +41 
  11. Tomu 0 
  12. Pontus Rasmusson +159 
  13. Familjen Torsgården -3 
  14. Random Making Movies -8 
  15. Vlad Reiser -6 
  16. iskall85 +89 
  17. Antonija Mandir -3 
  18. Hydra +2 
  19. Verz +2 
  20. SampeV2 +7 
  21. Dree Low +176 
  22. Bianca Ingrosso +10 
  23. Filip Dikmen +87 
  24. Viktor Klemming +25 
  25. Emma och Konrad +33 
  26. Ben Mitkus -18 
  27. Linn Ahlborg +1 
  28. JeppeGaming +131 
  29. Emil Hansius +55 
  30. IJustWantToBeCool -14

MÄKTIGAST PÅ INSTAGRAM 

Mest räckvidd och engagemang i Sverige på Instagram

  1.  Lucas Simonsson +1 
  2.  Therése Lindgren +1 
  3. Joakim Lundell -2 
  4. Situationer +1 
  5.  Jonna Lundell -1 
  6.  Carl Déman +1 
  7. Filip Dikmen +2 
  8. Jonas Fagerström 0 
  9. Greta Thunberg +7 
  10. Mia Skäringer Lázár 0 
  11. Dyngbaggen +6 
  12. Klas Eriksson +2 
  13. Ben Mitkus +7 
  14. Samir Badran +22 
  15. Einár +27 
  16. David Hellenius -1 
  17. Språk För Alla -5 
  18. Bianca Ingrosso +4 
  19. Pewdiepie +7 
  20. Ellen Bergström +31 
  21. Linnéa Claeson -3 
  22. Diyari Mahmoud +18 
  23. Mirza Bico +1 
  24. Margaux Dietz +4 
  25. Carina Berg +43 
  26. Helen Torsgården -7 
  27. Karaktärer +3 
  28. Kristina ’Keyyo’ Petrushina +16 
  29. Nattid -6 
  30. Magnus Uggla +26 

MÄKTIGAST PÅ TWITTER 

Mest räckvidd och engagemang i Sverige på Twitter

  1. Greta Thunberg +7 (sedan 2019) 
  2. Carl Bildt 0 
  3. Hanif Bali +3 
  4. Jonas Sjöstedt +1 
  5. Ivar Arpi +5 
  6. Zara Larsson -5 
  7. Zlatan Ibrahimović -4 
  8. Emma Frans +42 
  9. Expressen +2 
  10. Magnus Ranstorp +17 
  11. Viktor Barth-Kron -2 
  12. YB Södermalm +4 
  13. Peter Wolodarski +8 
  14. SVT Nyheter -2 
  15. Katerina Janouch +9 
  16. Alexander Bard +33 
  17. Notch +37 
  18. Anders Lindberg +1 
  19. Agnes Wold +26 
  20. Emanuel Karlsten +3 
  21. Alice Teodorescu Måwe +1 
  22. Richard Herrey ny 
  23. Niklas Svensson +2 
  24. Aftonbladet +13 
  25. Göran Greider +9 
  26. Jimmie Åkesson +117 
  27. Magda Gad ny 
  28. Spotify -14 
  29. Sweden.se +19 
  30. Erik Niva -15 

I år listar vi även de med störst makt i Göteborg:

Liknande artiklar

Matens Makthavare 2024: Glutenfri hälsa, mäktiga restaurangtipsare och virala företag
13 november 2024
Maktbarometern 2024: SD störst på sociala medier, YouTube-drivet generationsskifte och TikToks mediehus
08 oktober 2024
Förtroendebarometern 2024: ICA och SJ rasar i förtroende – polisen ökar och hamnar i topp
06 mars 2024