Maktbarometern 2022: Medieakademin presenterar de konton som har störst inflytande i sociala medier


Sverigedemokraterna kniper andraplatsen, Magdalena Andersson är årets raket och den politiska högervridningen är fortsatt stark i sociala medier – dock inte på TikTok. Det är några av nyheterna när Medieakademin för sjätte året i rad presenterar vilka som når och engagerar flest svenskar på våra största sociala kanaler – i år också TikTok.

Se alla topplistor här

Medieakademin sammanställer årligen data över vilka svenska konton som lyckas bäst på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube – oavsett om det är företag, medier eller personer. I år mäts för första gången också TikTok. Resultatet är Maktbarometern, en unik karta över vilka som har makt i ett samtida medielandskap.

Även i år toppar Familjen Lundell totallistan.
– Deras inflytande är ojämförligt stort. Fem av de sex år vi sammanställt all data har Lundell hamnat på första plats, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.

Utöver det sätter också valåret sitt tydliga avtryck, inte minst genom Sverigedemokraternas framgångar. På Facebook är partiet störst av alla och totalt sett är det bara Familjen Lundell som engagerar och når fler i Sverige. Jimmie Åkesson är största partiledare, men Magdalena Andersson har raketskjutit sig upp till en 13:e plats i år.

Årets nyhet är TikTok och bäst har det gått för musikalartisten Emil Henrohn, 25 år. Under pandemin prövade han sig fram på TikTok och lyckades få en superhit med en sketch och låt “Jag är mamma”, en parodi på medelklassens småbarnsmammor. I toppen finns också intervju-kontona John “Gingerjompa” Hedin och Christian “Tiktokchrille” Zonga Nyi Zonga Skogsgårdh som fått intervjua flera av partiledarna i valspurten. Annars är mat och humor återkommande teman.

Att det skett en högersväng i allmänhet och bland unga i synnerhet märks också i årets barometer. Undantaget är TikTok, där inte finns en tydlig höger- eller vänsterinriktning bland de största kontona. Bland de tusen största kontona på Instagram är det fortfarande flest vänsterpolitiska konton. Men på Twitter, Facebook och Youtube dominerar högerpolitiska konton – och växer snabbt

Se vår livepresentation av Maktbarometern 2022 här

Möjlighet till enskilda intervjuer finns både fysiskt i Stockholm, Göteborg och digitalt.
Kontakt: Ordförande Emanuel Karlsten, 0702772030, emanuel@medieakademin.se. 

Vill du ha betalversionen av Maktbarometern? Med tusentals företag och influencers listade och 50 sidor analys. Pris 4 495 kr, beställ här: https://medieakademin.se/forhandsbestall/

Maktbarometern är framtagen under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner, Beata Jungselius, Johannes Gustavsson, Anna Kuylenstierna, Jonas Ohlsson, Julia Agha och Henrik Ekengren Oscarsson från Medieakademin. Läs mer om vår metod här.

Om Medieakademin:
Medieakademin grundades 1997 och är en ideell förening som skapades för att fördjupa mediedebatten och öka kvaliteten på samtal och analyser av samhälle, politik och kultur. Vi finansieras av medlemmar som vill stötta vårt syfte och ta del av fördjupad kunskap.


TOPPLISTA MAKTBAROMETERN

ÅRETS MAKTHAVARE 

Mest räckvidd och engagemang i Sverige i vår fem största sociala kanaler



Här kan du se hela Maktbarometern med topp 100-listor

Liknande artiklar

Maktbarometern 2022: Medieakademin presenterar de konton som har störst inflytande i sociala medier
04 oktober 2022
Förtroendebarometern 2022: Historiskt positiv samhällsbild och höga krav på ansvar ställs på de sociala medieplattformarna
22 mars 2022
STÖRSTA FACEBOOKPOSTER 2021
15 december 2021
STÖRSTA INSTAGRAMPOSTER 2021
14 december 2021
ÅRETS STÖRSTA TWEETS – 2021
13 december 2021
Maktbarometern 2021: Jocke och Jonna åter mäktigast i sociala medier
05 oktober 2021
Största Instagramposter 2020
16 december 2020
Största Facebookposter 2020
15 december 2020
Årets största tweets – 2020
14 december 2020
Maktbarometern 2020: JLC mäktigast i sociala medier
06 oktober 2020