Årligen listar Medieakademins Maktbarometer vilka som har störst inflytande i sociala medier. Och vid varje årsskifte presenterar vi listor över vilka enskilda poster som har fått störst spridning i Sverige.
Här nedan följer våra topp10-listor för Instagram, X, Tiktok och Facebook. (Youtubes topp har Google själva publicerat här)
Kontot ”Sveriges roligaste barn” fortsätter att dominera även i år, med tre placeringar. Men här växer gör-det-själv-poster, som den från Haidi Dasouki sig starka, med hjälp av Instagrams Tiktok-funktion ”reels”. Faktum är att alla postar som fått flest gillaklick i år är videos, utom influencern Wilma Holmqvist förlovning. Här finns också Adam Mellouk, kroppsbyggaren med Cerebral pares, som flexar muskler, liksom humorgruppen Kapplastavarnas något annorlunda dans.
Flest gilla-markeringar. Publiceringen ska vara skriven på svenska, från ett svenskt konto, videon får inte ha engelsk text. Innehållet ska vara publicerat med tillåtelse, inte reklam, och ursprungsklippet publicerat 2024.
UPPDATERAT 19 december: Vi har blivit uppmärksammade på att Sjukhushästen kvalade in på plats 2 och därmed är listan uppdaterad, och vi låter övriga ligga kvar på sina placeringar och utökar Instagramtoppen till topp 11.
# | Konto | Länk | Publicerings- datum | Likes |
1 | Sveriges roligaste barn | Länk | 2024-08-27 | 4 900 000 |
2 | Sjukhushästen | Länk | 2024-01-03 | 2 000 000 |
3 | Sveriges roligaste barn | Länk | 2024-08-29 | 1 489 000 |
4 | Haidi Dasouki | Länk | 2024-10-16 | 1 331 000 |
5 | Kapplastavarna | Länk | 2024-07-31 | 922 000 |
6 | Hissy | Länk | 2024-10-29 | 789 000 |
7 | Wilma Holmqvist | Länk | 2024-07-07 | 743 000 |
8 | Sports on max | Länk | 2024-10-05 | 717 000 |
9 | Adam Mellouk | Länk | 2024-10-02 | 664 000 |
10 | Sveriges roligaste barn | Länk | 2024-11-19 | 623 000 |
11 | Eric Larsson | Länk | 2024-06-12 | 608 000 |
X har blivit Twitter och en favoritplatsför högerpolitik, vilket också syns bland årets mest delade och gillade poster. Tonen är hård, men får ändå stor uppmärksamhet, vilket inte minst märks i den uthängning vilket blev årets största post skriven på svenska (men som Medieakademin väljer att inte återpublicera)
Poster från svenska X-konton, skrivna (inkl bild) på svenska med flest delningar och gilla-markeringar, 2024.
(X-posten har fått 17 000 gillamarkeringar, men hänger ut en enskild person som klandervärd, varför Medieakademin väljer att inte återpublicera)
Trots att vi i den årliga Maktbarometern ser att TikTok är en plats för såväl underhållning som nyhetsförmedling för en yngre generation ser vi nästan uteslutande roliga klipp på topplistan. Också här återfinner vi Kapplastavarnas märkliga dans från Instagram. Man kan också tycka att internet verkar gå i barndom, eftersom ”gamla” trender som bottle flip challenge och par som prankar varandra går igen. Djur är också ett framgångsrecept – magdansande hundar och katter på madrasser gillas av många.
Poster ska vara skrivna under 2024, på svenska, från ett svenskt konto, videon får inte ha engelsk text. Flest gillaklick.
# | Konto | Länk | Likes |
1 | @fuskbyggis | Länk | 8 300 000 |
2 | @tacobejb | Länk | 5 400 000 |
3 | @Saraaaaak | Länk | 5 400 000 |
4 | @livetpaladan | Länk | 5 300 000 |
5 | @nilsjaktofiske69 | Länk | 4 500 000 |
6 | @feliciafknremne | Länk | 4 100 000 |
7 | @kapplastavarna2.0 | Länk | 3 700 000 |
8 | @16vector95 | Länk | 2 900 000 |
9 | @lanzaroteee | Länk | 2 700 000 |
10 | @Anna__wall | Länk | 2 700 000 |
Facebooks demografi är helt annorlunda än de andras. Den är också större och bredare, vilket gör att stora folkkära aktörer får stort utrymme här – som Kungahuset, OS-medaljörer, men också stora sportögonblick. Men precis som på Instagram har videos fått allt större genomslag här och äventyraren Free solo är en av årets stora vinnare med sina halsbrytande självpåtagna uppdrag. Men störst genomslag får det klipp som passerar Medieakademins svenskhetsfilter, det lilla företaget DMS Entreprenad i Östergötland.
Och med det önskar Medieakademin ett gott nytt år!
Poster ska vara skrivna under 2024, på svenska, från ett svenskt konto, en video får inte innehålla engelska. Flest gillaklick.
# | Konto | Länk | Likes | Statustext |
1 | DMS Entreprenad | Länk | 1 miljon | Verkstadssöndag och vad gör man inte för att höja livsglädjen lite 😁 |
2 | Sports on max | Länk | 212 000 | Taha Ali mot IFK Göteborg |
3 | Folkbladet Västerbotten | Länk | 75 000 | En T-ford från 1918 |
4 | Kungahuset | Länk | 50 000 | Sommaren är kort |
5 | Stockholms hamnar | Länk | 52 000 | De flitiga färjorna fungerar som broar över Östersjön |
6 | Svenska bangolfförbundet | Länk | 50 000 | Träningen inför Oldtimers-VM är igång |
7 | Sports on max | Länk | 49 000 | ”Akta katten!” En speciell liten gäst |
8 | Free solo | Länk | 48 000 | Många undrade om den senaste uppdateringens väggmålning. |
9 | Free solo | Länk | 47 000 | På vår färd genom arkivet har vi nu nått fram till de mer tveksamma synderna |
10 | Tv4 sport | Länk | 47 000 | Sjöström i tårar efter guldet på 100 meter fritt. |
Om Medieakademin
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern, en karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.
Kontakt
Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin. 0702772030, emanuel.karlsten@medieakademin.se