Raketökning för ekonomikonton drivna av kvinnor, kryptovaluta är årets nykomling – och makten flyttar allt mer ut från Stockholm.
Det är några av nyheterna när Medieakademin i samarbete med Sparbankernas Riksförbund presenterar vilka ekonomiaktörer som når och engagerar flest på sociala medier.
Vi har samlat all data om svenska ekonomikonton på Tiktok, Youtube, X, Facebook och Instagram för att identifiera vilka det är som påverkar svenskarnas investeringar och ekonomiska liv. Vilka traditionella aktörer dominerar, vilka alternativa finanssegment växer och hur går det för politikerna?
Medieakademin presenterar Maktbarometern: Ekonomi i samarbete med Sparbankernas Riksförbund.
Kontakt Medieakademin:
Emanuel Karlsten, ordförande, 0702-77 20 30, emanuel.karlsten@medieakademin.se
Jonas de Lange, projektledare Maktbarometern:Ekonomi, 0736730478 jonas.de.lange@medieakademin.se
Kontakt Sparbankernas Riksförbund:
Hanne Konradsson, kommunikations- och marknadschef, Sparbankernas Riksförbund, 0765-41 12 01, hanne.konradsson@sparbankerna.se
Om Maktbarometern:
Maktbarometern:Ekonomi 2024 är framtagen under ledning av Emanuel Karlsten, Jonas de Lange, Anna Kuylenstierna. Barometern mäter Facebook, Instagram, Youtube, X och Tiktok. Datan är framtagen med hjälp av Tenfifty, Crowdtangle och Exolyt. Läs mer om vår metod här.
Om Sparbankerna:
Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för 56 Sparbanker och 25 Sparbanksstiftelser. Med över 190 kontor från Kiruna i norr till Ystad i söder står Sparbankerna för en stor del av den finansiella infrastrukturen utanför storstäderna. Sparbankerna har drygt 2 miljoner privat- och företagskunder och Sveriges nöjdaste bankkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Sparbanksidén från 1810, som bygger på hållbarhet, samhällsengagemang och att ge tillbaka till det lokala samhället, är grunden för vår nutid och framtid.
Om Medieakademin:
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.