Ekonomins makthavare: Kvinnor tar plats, krypto rusar – och makten flyttar ut från Stockholm

Raketökning för ekonomikonton drivna av kvinnor, kryptovaluta är årets nykomling – och makten flyttar allt mer ut från Stockholm.
Det är några av nyheterna när Medieakademin i samarbete med Sparbankernas Riksförbund presenterar vilka ekonomiaktörer som når och engagerar flest på sociala medier.

För andra året i rad släpps nu Medieakademins årliga Maktbarometer med fokus på ekonomikonton. I topp placerar sig Christian “Ekonomigurun” Karlsson. På grund av högt engagemang och lojalitet på flera plattformar tar han sig förbi både finansminister Elisabeth Svantesson och förra årets etta, Mikael Damberg, tidigare finansminister.
Läs om vår metod här

Maktbarometern Ekonomi 2024

  1. Facebook – topp 100

  2. Instagram – topp 100

  3. Youtube – topp 100

  4. X – topp 100

  5. Tiktok – topp 100

  6. Årets Makthavare Ekonomi - topp 100

Kvinnor står för enorm ökning

Ett stort trendbrott för året är antalet kvinnor som letar sig upp i toppen. Årets tvåa är Draknästets Sara Wimmercranz och på tredje plats finns Hanna Olvenmark med spara-kontot “Portionen under tian”. Totalt sett är ökningen enorm: På ett år har vi gått från 6 till 29 kvinnor på topp 100. De flesta av dessa aktörer fokuserar på “spara”, men kvinnor ökar också kraftigt bland investeringsrelaterade konton: Nu är 10% av de största aktörerna inom kategorin placera kvinnor, jämfört med 3% förra året. 

– Kvinnor har under året tagit allt större plats i nästan alla kategorier. Det kan handla både om att de har större förtroende totalt, men också att fler kvinnor engagerar sig i ekonomins alla delar och söker konton att identifiera sig med, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.

 

Intresset för placera minskar – men krypto ökar

Även i år fortsätter spara-konton att öka, medan konton med fokus på investeringar har fått minskat inflytande. Undantaget är krypto, som växt sig så stort att det nu fått en egen kategori. När börsen har gått tungt har bitcoin och andra kryptovalutor haft ett rekordår och flera svenskar har positionerat sig för att analysera och guida följare. Konton som “CTO Larsson” har växt sig stora, men även här har andelen kvinnor ökat och överst i kryptotoppen finns en kvinna, den anonyma “Fröken Investera”. Trenden inom krypto är att aktören ofta är anonym och kommunicerar på engelska, eftersom potential för global publik är stor. Medieakademin mäter dock bara det svenska inflytande dessa aktörer har.

Stockholm minskar i inflytande

Stockholms dominans minskar kraftigt. Nu är 53 procent av de största aktörerna inom ekonomi från Stockholm, vilket är en minskning med 18 procentenheter sedan föregående år. Det är framför allt Västra Götaland och Skånes mindre orter som står för utbytet, som “Investeringsrummet” från Kristianstad, “Jennie H” från Vara eller Sparbanken Tanum från Bohuslän.

Företag och banker minskar inflytande

Mer än hälften av företagen har fallit ur topp 100-listan i år. Det är framför allt på Facebook och Youtube som företagen tappar. Även antalet banker minskar kraftigt: Två av tre banker har försvunnit från topplistan. 

– Ett sätt att förstå företagens minskning är att marknadsföringsbudgetar har stramats åt under vår mätperiod. Medieakademins Förtroendebarometer visar också att förtroendet för banker minskat under perioden och det är möjligt att ekonomi-engagemanget förflyttats till nya aktörer, säger Emanuel Karlsten.

 

På bankernas topplista är det i stor utsträckning lokala banker som syns, där många lokala Sparbanker letar sig upp förbi de större bankerna.

– Det är glädjande att se att flera Sparbanker rankas högt. Det ser vi som ett kvitto på att vi har starkt förtroende hos allmänheten. För oss är det viktigt att möta våra kunder där de befinner sig – både på våra bankkontor och i de digitala kanalerna. Genom att lyssna på vad som engagerar våra kunder kan vi stärka relationen och skapa ännu större värde för dem. Därför ser vi Maktbarometern: Ekonomi som ett spännande initiativ som lyfter fram inflytandet i vår bransch, säger Björn Elfstrand, VD för Sparbankernas Riksförbund.

Medieakademin arbetar oberoende med framtagandet av datan i barometern, men det är ingen slump att just Sparbankernas Riksförbund är partner.
– Sveriges sparbanker har alltid placerat sig högt på Maktbarometern och att inleda ett samarbete med någon som värderar de relationer som byggs digitalt blir då naturligt. Framför allt eftersom samarbetet möjliggör det som är i linje med vår ideella organisations mål: Att fritt tillgängliggöra mer data till allmänheten, för att skapa fördjupad förståelse över vilka som påverkar oss och vår ekonomi, säger Emanuel Karlsten.

Ladda ned hela presentationen av Maktbarometern: Ekonomi

Här hittar du årets Maktbarometern: Ekonomi tillsammans med tidigare års Maktbarometrar.

Arkiv: Maktbarometern

Kontaktuppgifter

Kontakt Medieakademin:
Emanuel Karlsten, ordförande, 0702 77 20 30, emanuel.karlsten@medieakademin.se

Jonas de Lange, projektansvarig, 0736 73 04 78 jonas.de.lange@medieakademin.se

Kontakt Sparbankernas Riksförbund:
Hanne Konradsson, kommunikations- och marknadschef, Sparbankernas Riksförbund, 0765-41 12 01, hanne.konradsson@sparbankerna.se

 


Om oss

Om Maktbarometern:
Maktbarometern: Ekonomi 2024 är framtagen under ledning av Emanuel Karlsten, Jonas de Lange, Anna Kuylenstierna. Barometern mäter Facebook, Instagram, Youtube, X och Tiktok. Datan är framtagen med hjälp av Datastory, Tenfifty, Crowdtangle och Exolyt. Läs mer om vår metod här.

Om Sparbankerna

Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för 56 Sparbanker och 25 Sparbanksstiftelser. Med över 190 kontor från Kiruna i norr till Ystad i söder står Sparbankerna för en stor del av den finansiella infrastrukturen utanför storstäderna. Sparbankerna har drygt 2 miljoner privat- och företagskunder ochSveriges nöjdaste bankkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Sparbanksidén från 1810, som bygger på hållbarhet, samhällsengagemang och att ge tillbaka till det lokala samhället, är grunden för vår nutid och framtid

Om Medieakademin:
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.