Medieakademin presenterar de svenska Instagramposter som fick mest engagemang under 2019.
Trots att Instagram i år valt att ta bort räkneverket för hur många likes en bild får kan Medieakademin, med hjälp av Maktbarometerns omfattande kartläggning, visa vilka svenska Instagramposter som blev störst 2019. Vi mäter antal gillaklick plus kommentarer och kräver att posten åtminstone till hälften är skriven på svenska.
Årets lista domineras av tre personer: Zlatan Ibrahimović, Greta Thunberg och Lucas Simonsson. Instagram har liten viral potential, därför är det nästan alltid de med många följare som får mest engagemang. De gånger Thunberg och Ibrahimović skrivit på svenska har deras Instagramposter också blivit störst av alla. Men listan domineras allra mest av youtubekanalen JLC. Lucas Simonsson och Jonas Fagerström utgör två delar av humortrion, men det är också JLC som står bakom plats fyra, ”Sveriges mest kända avokado”.
Efter att internet i januari 2019 bestämde att ett ägg skulle göras till Instagrams mest gillade bild någonsin, bestämde sig JLC för att göra samma sak i Sverige. Genom att varsamt välja ut en avokado, fota den och göra ett Instagramkonto för en avokado med en enda bild, skulle Instagramposten bli Sveriges mest gillade bild – någonsin. Det räckte inte hela vägen, men resulterade ändå i en kvarts miljon reaktioner – och en fjärdeplacering.
– Årets lista visar vilken enorm auktoritet JLC blivit på svenska Instagram, med fem av tio placeringar på topplistan. Det är ett slags tronskifte, efter att paret Joakim och Jonna Lundell förra året dominerade listan, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.
Se också: Sveriges mest gillade Instagrambild
1) Zlatan Ibrahimović ~577 000 reaktioner
2) Greta Thunberg ~310 000 reaktioner
3) Greta Thunberg ~302 000 reaktioner
4) Sveriges rekord-avokado, ~259 000 reaktioner
5) Zlatan Ibrahimović ~241 000 reaktioner
6) Jonas Fagerström ~218 000 reaktioner
7) Lucas Simonsson ~187 000 reaktioner
8) Lucas Simonsson ~162 000 reaktioner
9) Lucas Simonsson ~160 000 reaktioner
10) Therese Lindgren ~157 000 reaktioner
Medieakademin är en ideell förening som jobbar för att fördjupa mediedebatten och ge utrymme för fria diskussioner om samhälle, politik och kultur. Sedan starten 1997 är vi ett drivhus för det samtida samtalet och publicerar årligen två barometrar:
Förtroendebarometern – mäter svenskens förtroende för medier, näringsliv och institutioner.
Maktbarometern – mäter vilka svenskar som har störst räckvidd och engagemang på svenskar i våra fyra största sociala medier.
För ytterligare kommentarer, ring Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten, 0702-77 20 30.