Årets Maktbarometer avslöjar: Högerpolitik dominerar allt mer på Twitter


På fredag presenterar den ideella organisationen Medieakademin den årliga rapporten Maktbarometern, som kartlägger hur makt distribueras på våra största sociala medie-plattformar. 

Redan nu kan Medieakademin visa statistik som avslöjar hur svenska Twitter har gjort en rejäl höger-gir de senaste åren.

Medieakademin började mäta de 15 största på Twitter i Sverige redan 2012, och fram till 2016 såg listan ungefär likadan ut. Då var Carl Bildt den enda politiska twittraren, här fanns Zlatan, ett gäng neutrala journalister/medier, men framför allt olika varianter av det vi idag kallar influencers.

Spola fram till idag och bilden är helt annan. De högerpolitiska rösterna utgör nu den största gruppen i svenska Twitters topp. Artisterna, men framför allt de etablerade komikerna, har flytt och bland de 15 största på Twitter är det bara tre som är någon typ av icke-politiska influencers. Lika många är sportkonton. Oberoende medier och journalister (som inte skriver om sport) finns nu bara två. Och visst – vänsterpolitiska röster finns också, men bara en bland de 15 största (Jonas Sjöstedt).

Men om vi breddar, räknar in fler placeringar? Då kan vi tyvärr bara jämföra med 2017, som var första året som Medieakademin mätte djupare än topp 15. Och tittar vi på 2017 års topp 100 ser vi ett Twitter som precis började politiseras.

2017 började högerrösterna ta mer plats, men här fanns också en ansenlig mängd vänsterröster. Fortfarande var influencers och neutrala medier de största grupperna. Två år senare har landskapet förändrats. De politiska twittrarna utgör nu 37 procent av de hundra största svenska kontona. Medan vänsterrösterna på två år ökat med knappa tre procentenheter, har högerrösterna nästan fördubblats. 

I denna nya topplista har också sportkonton samt myndighets- och företagskonton ökat, på bekostnad av oberoende journalistiska konton. Samtidigt har även flera av de klassiska kändisarna långsamt backat ut ur rummet, tillsammans med internetkändisarna – de vi kallar influencers.

Medieakademin mäter inte bara sociala medie-konton utan står även bakom Förtroendebarometern, en undersökning som mäter svenska folkets förtroende för samhällsinstitutioner, enskilda företag och medier. Intressant nog så visar den senaste mätningen att förtroendet för Twitter bland högersympatisörer är högre än bland de som sympatiserar med mer vänsterorienterade partier.

fredag 27/9 kl 10.00-10.45 på Bokmässan, Mediescenen presenterar Medieakademin Maktbarometern 2019 – en unik kartläggning av vilka som har makten och vilka förändringar som skett i det svenska sociala media-landskapet. 

Vill du ha en djupare analys, fler siffror och mer spaningar kring Twitter, Facebook, YouTube, Instagram?

Förhandsbeställ Maktbarometerns betalversion här! 

Kontakt, Maktbarometern: Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin
E-post: kontakt@emanuelkarlsten.se
Telefon: 0702-77 20 30

Ladda ner diagram för publicering här:
Topp 15 på Twitter 2016 till 2019
Topp 100 på Twitter 2017 till 2019
Förtroende för Twitter utifrån partifärg 2019

FOTNOT, DEFINITIONER:

Högerröster * – personer eller partier som tydligt deklarerat politisk hemvist som höger. 
Vänsterröster – personer eller partier som tydligt deklarerat politisk hemvist som vänster. 
Journalistik – personer eller redaktioner som inte har en uttalad politisk hemvist (exklusive sport).
Sport – Utövare, personer eller redaktioner som har en sportprofil. 
Influencers – Artister, komiker eller internetpersonligheter utan uttalad politisk hemvist.
Företag/myndighet – Organisation, företag eller myndighet utan uttalad politisk hemvist.

* Här ryms både Sverigedemokrater och Centerpartister, Carl Bildt och Hanif Bali, Annie Lööf och Katerina Janouch. Det finns alltså inom högerrösterna en bredd från liberala till starkt invandringskritiska.

Liknande artiklar

Matens Makthavare 2024: Glutenfri hälsa, mäktiga restaurangtipsare och virala företag
13 november 2024
Maktbarometern 2024: SD störst på sociala medier, YouTube-drivet generationsskifte och TikToks mediehus
08 oktober 2024
Förtroendebarometern 2024: ICA och SJ rasar i förtroende – polisen ökar och hamnar i topp
06 mars 2024
2024 års största poster på Instagram/Facebook/X/Tiktok
16 december 2024