För andra året i rad toppar Sverigedemokraterna Maktbarometern. Partiets många profilerade politiker skapar ett enormt engagemang bland svenskar. Och när de största plattformarna från och med oktober förbjuder politisk annonsering blir den kunskapen extra viktig. Läs vår specialrapport – Maktbarometern: Riksdag – där vi visar hur mandaten fördelar sig utifrån vilka som lyckas digitalt.
Lundells har åter letat sig upp i toppen och familjens konton på sociala medier slår ut SVT:s och Aftonbladets samtliga sidor, titlar och program. Men här finns även humorgruppen JLC som är störst på Youtube, Mauri Hermundsson som skjutit sig upp överst på Tiktok. Flera av dessa aktörer har börjat sälja egna produkter under året, och inte minst Mauri, vars chipsförsäljning blivit en stor succé via kanalerna.
Under året har också flera nya och gamla stjärnor återfötts på sociala medier. Ronny och Ragge är årets raket, tillsammans med Kaj. Och när Fröken Snusk bytte mask till Felicia, var det på Tiktok som karriären tog fart.
Men det finns också kreatörer från sportens värld som går över till underhållning. Nick Burek är basketexperten från Borås som jobbar extra på skola och nu är en av Sveriges fem största Youtubekanaler. Och en av årets snabbast växande är fotbollsdomaren Taib Sisic: Växjö-kreatören som varvar fotbollsvideos med underhållning.
AI tar över. På Instagram har kontot “Baby idol”, som gör AI-genererade bebisfilmer av svenska kändisar, blivit populärt. Och på Facebook utger sig utländska aktörer för att göra svenska nyheter, men allt är skapat av AI. Sidor som “Sverige idag” gör AI-konstruerade nyheter som får hundratusentals svenskar att klicka. Och på sidor som “Bedårande ögonblick” gör Armenier AI-genererade videor. Det är påhittade situationer som ska maximera engagemanget hos en svensk publik och lurar tiotusentals. Flera av årets snabbast växande Facebooksidor är AI-genererade sidor, drivna från Armenien, Ukraina och Vietnam.
– Det är oftast oförargligt material som publiceras, men det säger något om hur känsliga och okritiska vi är för utländsk informationspåverkan, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.
På X ser vi en fortsatt stor politisk dominans, och en ännu starkare högerdominans än tidigare. I år har de 20 högst rankade kontona en politisk inriktning, och samtliga har en tydlig högerprofil. Inga traditionella medier finns längre bland de 100 kontona med mest makt, även om ett antal journalister från dessa medier finns kvar på listan.
– Högerdominansen är nästan total på X. De få vänsterrösterna som har funnits i toppen har ytterligare tappat position i denna mätningen, säger Hampus Brynolf, styrelseledamot Medieakademin.