Maktbarometern: Företag görs i samarbete med Mynewsdesk. Barometern är en del av Medieakademins mål att tillgängliggöra mer data till allmänheten, för att fördjupa samtalet och förståelsen över vilka som påverkar oss genom nya medier.
– Sociala medier är idag en självklar arena för företag som vill bygga relationer och stärka sitt varumärke med hjälp av PR. Den här kartläggningen visar tydligt att det inte bara handlar om stora marknadsbudgetar, utan om att vara relevant, äkta och närvarande. På Mynewsdesk hjälper vi företag att förstå och mäta sin påverkan – och samarbetet med Medieakademin är ett kul och relevant sätt för oss att bidra med insikter till alla organisationer där ute som vill skapa effektivare kommunikation, säger Adam Karseland, Head of PR på Mynewsdesk.
Kontakt Medieakademin:
Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin, 0702772030, emanuel.karlsten@medieakademin.se
Jonas De Lange, projektledare Maktbarometern:Mat
Kontakt MyNewsDesk:
Adam Karseland, PR-chef
adam.karseland@mynewsdesk.com
0812877505
Om Maktbarometern:Företag
Framtagen under ledning av Jonas De Lange från Medieakademin. Barometern mäter konton som ägs av aktiebolag, enskilda firmor eller handelsbolag. Datan är framtagen med hjälp av Datastory, Crowdtangle, Exolyt och Tenfifty. Läs mer om vår metod och hur vi definierar makt här.
Om Medieakademin:
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.
Om Mynewsdesk
Mynewsdesk är branschledande inom mediebevakning och PR, och hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Med en användarvänlig PR-plattform förenklar de publicering, distribution och mätning av organisationers PR- och kommunikationsinsatser.