Maktbarometern: Jönköping – Här är de mäktigaste på sociala medier i länet

Vilka har störst digitalt inflytande i Jönköpings län? För första gången har Medieakademin, i samarbete med Destination Jönköping, kartlagt vilka personer, företag och organisationer som engagerar flest svenskar i sociala mediekanaler.
Inredning, sport och mat engagerar mest – och i toppen finns träningsprofiler och komiker.

Sedan 2017 har Medieakademin analyserat Sveriges digitala makt genom Maktbarometern. Nu fördjupas undersökningen till regional nivå för att belysa det digitala landskapet i Jönköpings län. Genom data från Facebook, Instagram, TikTok och YouTube har vi identifierat de mest inflytelserika aktörerna – oavsett om det rör sig om enskilda kreatörer, företag eller myndigheter.

Läs om vår metod här

I en sammanslagen topplista hamnar träningsparet Fanny Ahlfors och Patrik Widell överst. Dels på grund av sina höga placeringar på Youtube, Tiktok och Instagram, men också på grund av sina många gemensamma konton. Strax efter kommer eksjöbon och komikern Simon Thunberg, som är allra störst på Youtube och ensam får miljontals visningar.

Maktbarometern Jönköping 2024

  1. Facebook – topp 100

  2. Instagram – topp 100

  3. Youtube – topp 100

  4. Tiktok – topp 100

  5. Årets Makthavare Jönköping – topp 100

När världen skakar söker Jönköpings kreatörer trygghet i inredning och trädgård

Kreatörer från länet är oftast kvinnor och publicerar innehåll om inredning: 32 av de hundra största aktörerna på Instagram postar om inredning, och 21 av de hundra största totalt. Även trädgård är ovanligt stort i Jönköping, jämfört med rikssnittet.
– I tider av oro är det kanske särskilt attraktivt att vända sig inåt och försöka göra vardagen trygg och vacker, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.

Facebook domineras nästan helt av företag och bland de hundra största finns bara en enda kvinna, men hon är också i toppen: Matkreatören Madeleine “Madame Edith” Sandahl. Efter henne följer HV71 och P4 Jönköping. Det är också mat, media och sport som är de kategorier som är störst på Facebook. Här finns också massor av lokala icabutiker som alla arbetar aktivt och extremt framgångsrikt med tävlingar. De får dessutom en ytterligare engagemangsboost genom att använda kommentarsfältet som en bokningsordning för upphämtning i butik..
– Det här är den kanske smartaste användningen av Facebook, det är hyperlokalt, superengagerande,relevant för målgruppen – och inte minst lönsamt för företagen.

Instagram är det inredning som är den största kategori, men största aktör är Annika Gaardsdal, som 2017 drabbades av en hjärnblödning och som på sitt enorma konto berättar om sin väg tillbaka.  Strax efter kommer Lisa Maria Jönsson, som nyligen flyttat hem till Jönköping och har en stor följarbas med vilken hon delar med sig av vardag som “självstående” mamma. Här finns även sjukhusmusikanterna Trapptoner, legomastern David och “Gurkis”. Den senare har redan som barn funnits på Youtube, men nu vuxit upp och fortsätter att engagera.

Tiktok domineras av humor med Värnamobon Kevin Bang i topp, följt av Simon Thunberg. Men även om det är ovanligt med företag här, tar parfymföretaget ESSNCE tredjeplatsen. ESSNCE är också, efter Icas samlade butiker, det privata företag som är mäktigast på samtliga sociala kanaler.

Youtube domineras av sport, men också en ovanligt stor andel konton inom andlighet, där framför allt frikyrkoförsamlingar är framstående. I topp finns, utöver de tidigare nämnda, Parimah Attarian, som berättar om sin vardag som blind.

Ladda ned hela presentationen av Maktbarometern: Jönköping

Här hittar du årets Maktbarometern: Jönköping tillsammans med tidigare års Maktbarometrar.

Arkiv: Maktbarometern

 

Maktbarometern: Jönköping görs i samarbete med Destination Jönköping och är en del av Medieakademins mål att tillgängliggöra mer data till allmänheten. Genom det hoppas vi öka samhällets förståelse för vilka nya medieaktörer som påverkar oss.
Vi är glada att samarbeta med Medieakademin för att skapa Jönköpings första maktbarometer. Vi behöver förstå hur den digitala makten ser ut för att bättre nå ut med våra budskap. Genom att förstå hur digitalt inflytande påverkar verksamheter, invånare och besökare kan vi bättre anpassa oss till krav och förväntningar. Och den här informationen vill vi såklart dela med alla som har intresse av den, säger Hanna Vinborg, kommunikationschef på Destination Jönköping.

 

 

Kontaktuppgifter

Kontakt Medieakademin:
Emanuel Karlsten, ordförande, 0702 77 20 30, emanuel.karlsten@medieakademin.se


Kontakt Destination Jönköping:
Hanna Vinborg, Chef Marknad & Kommunikation, Destination Jönköping
072-3419287 hanna.vinborg@destinationjonkoping.se

 

Om oss

Om Maktbarometern:Jönköping

Matens Makthavare 2024 är framtagen under ledning av Anna Kuylenstierna från Medieakademin. Barometern mäter konton som är registrerade eller folkbokförda i region Jönköping under mätperioden. Datan är framtagen med hjälp av Datastory, Crowdtangle, Exolyt och Tenfifty. Läs mer om vår metod och hur vi definierar makt här.


Om Medieakademin:

Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.

 

Om Destination Jönköping

Destination Jönköping AB ska öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser.

Destination Jönköping AB är ett helägt kommunalt bolag.