Skräddarsydda barometrar

Medieakademins årliga rapport Maktbarometern har sedan 2017 ritat en karta över vilka som är mäktigast bland svenskar på våra mest populära digitala kanaler. Vi kallar det Maktbarometern, eftersom det är mediemakt som flyttat ut till nya plattformar. Och vi menar att det är en karta, eftersom det är en datadriven sammanställning som inte gör skillnad på om avsändaren är en person, företag eller organisation.

Maktbarometern får årligen ett stort genomslag i media. Vi sitter dock på mycket mer data som kan ge insikter, inspiration och förståelse för de nya makthavarna – som vi vill tillgängliggöra för den breda allmänheten. Vi erbjuder därför sedan 2023 “Specialbarometrar”, som är särskilt framtagna för företag, organisationer och institutioner som vill förstå sin bransch bättre. Ni får unika insikter att använda internt eller externt, samtidigt som ni finansierar vårt ideella arbete.

Partners

Vi har bland annat tagit fram Maktbarometern: Sport med Riksidrottsförbundet, Juridik med Sveriges Domstolar, Ekonomi med Sparbankernas Riksförbund, Göteborg med Göteborgs stad och Mat med Pinchos.

En ekonomivärld fick ljus och mod

Sparbankernas Riksförbund använde Maktbarometern: Ekonomi för att samla en bransch som inte visste att de var en bransch. På en exklusiv lunch möttes därför ekonomiministrar och aktietwittrare som för första gången fick se sin plats på en ny mediekarta. Sparbankernas Riksförbund har själv många framgångsrika banker med bland de mest framgångsrika kreatörerna. Att göra Maktbarometern: Ekonomi förklarade bankernas egen position, men ännu mer vilka det är som påverkar ekonomisverige. Efter en lyckad extern barometer – SVT Morgonstudion lät under 12 minuter förklara och intervjua de största inom sparande, och Ekonomiekot Extra vek hela sin sändning till barometern – bjöds en utvald skara makthavare in till en exklusiv lunch till ett glashus på Stockholms tak. En unik tillställning med stor spännvid bland gästern: allt från familjer med framgångsrik ekonomipodd, till tidigare finansministrar. Under lunchen utbyttes erfarenheter och kunskap, några höll spontanta tacktal till Sparbankerna om hur betydelsefullt detta var, hur viktigt det var för dem och för den värld som växer fram. Resultatet blev starkt relationsbyggande till Sparbanken, liksom stort genomslag för barometern.

Intresseanmälan

Hör av dig om du arbetar för ett företag, en organisation eller en institution som bättre vill förstå er och andras plats i det digitala medielandskapet så berättar vi mer!

Emanuel Karlsten
0702772030
info@medieakademin.se
Du måste fylla i alla fält med *
Tack! Vi hör av oss snart.