Trots att det är den sociala medier-plattform som oftast används av svenskarna förlorar sidorna här allt mer räckvidd och engagemang. Dels är det tydligt att antalet följare har allt mindre betydelse för en Facebooksida: 2023 har de hundra största sidorna mindre än hälften så många följare som de hundra största hade 2020. Men trots att sidorna postar ungefär lika många poster, rasar engagemanget. Bara mellan 2022 och 2023 har antalet kommentarer och reaktioner per post halverats för de hundra största. Och även om minskningen av totalt antal kommentarer i år bara är 16 procent, har mer än hälften av kommentarerna och 70 procent av de totala delningarna försvunnit sedan 2020.
Sverigedemokraterna toppar för andra året i rad och det är en tydlig trend att Facebook blivit allt mer politiskt. Går vi tillbaka till 2020 är den största ökningen antalet politik-sidor (+32%), och nästan samtliga är högerpolitiska (+30%). Vänsterpolitik har också ökat, men med mer blygsamma 10 procent. En annan tydlig trend är djur: Hemlösa djur eller ideella föreningar har fått enormt genomslag hos den lite äldre Facebookpubliken. Generellt är Facebook en plattform där privatpersoner inte lyckas lika bra som företag.
I toppen i år ser vi att Newsner letat sig upp till sin högsta placering sedan 2019, liksom Jonas Gardell. Magdalena Andersson är nu mäktigaste politiker på Facebook och Stenungssundsbon Jörgen Astonsson har ökat sitt inflytande under denna mätperiod som även inkluderar riksdagsvalets slutspurt.
Den typiska Facebook-kreatören är alltså ett företag, ofta inom media eller ideella föreningar, som kan vara från Stockholm eller Västra götaland. De postar gärna om djur eller sport.
Om du besöker den här sidan via en dator hittar du fler mätpunkter i tabellen.
Datan från Facebook består av information från 32 185 Facebooksidor där sidan antingen drivs av någon eller ett företag från Sverige, eller där sidan publicerar sig på svenska. Samtliga data från de kartlagda sidorna har samlats in via Metas verktyg för journalister och forskare, Crowdtangle. Antal reaktioner, delningar och kommentarer på de poster som publicerats under mätperioden har summerats, därefter kartlägger vi hur stor andel av reaktionerna som är från Sverige. I begreppet “reaktioner” inkluderar vi likes och övriga reaktioner såsom ”älska”, ”ledsen”, "wow". Rankninganalysen följer därefter samma upplägg som för Twitter men utifrån sex följande rankningsmått; 1) antal reaktioner från svenskar 2) antal reaktioner från svenskar per post 3) antal delningar gjorda av svenskar 4) antal delningar gjorda av svenskar per post 5) antal kommentarer från svenskar och 6) antal kommentarer från svenskar per post. Vi mäter inte följare. Med åren har vi sett att sidor med en stor mängd följare ändå genererar liten räckvidd och litet engagemang. Att då premiera eller förfördela en sida utifrån dess följarantal blir inte rättvist.