Mäktigast på Youtube

En plattform i förändring

Ingen plattform har under 2023 påverkats lika djupt av Tiktok som Youtube. Tiktokarna rusar in på Youtube och kastar om bilden av vad en Youtubare är. De äldre Youtuberävarna har svårt att anpassa till det format som Youtube belönar med stor räckvidd. Men det skapar också en annan bild av vad Youtube ska vara: Mindre kvalitetsinnehåll med hög lojalitet och mer snabba klipp med snabb belöning. I vår barometer gör vi ingen åtskillnad mellan en shorts och längre youtubeklipp. Det innebär att de hundra största i år har postat fler videos än de hundra största förra året. Men trots det är det bara det totala antalet visningar som ökar. Både det totala antalet kommentarer och likes liksom snittet på samma mått minskar. Och det är en trend som pågått i flera år. Klart är att Youtube börjat en förändringsresa – och att de hundra största kreatörerna sett åtminstone positivt trendbrott på i alla fall en mätpunkt.

Youtube är 2023 kraftigt mansdominerat, 507 av de tusen största är män, bara 217 är kvinnor. Här är gaming fortfarande en stor kategori, men även motor har växt fram som en viktig kategori, särskilt bland de hundra mäktigaste.

En genomsnittlig Youtubekreatör är därför man, men bor utanför Stockholm, ovanligt ofta i Göteborg. Den gillar gaming, men också motor och om den har en politisk uppfattning är den höger.

Rank 2023Förändr. 2022Name
162Hissy.0
15Foxy Mama & Tower
10Wonderboidead
6514Riks
11IJustWantToBeCool2
9Saga och Winsent
47HaylieOPappa
25Mira Nordgård
53JLC
146Anis Don Demina
4115keebabb
85SportTouchen
2-1Familjen Lundell
6135Familjen Reinhold
1214Tomu Två
203Duno
34-5Melodifestivalen
123146Kanal 5 Sverige
17-11THE SWEDISH FAMILY
279Familjen Arcombe
3916Tomas och Malin
31SampeV2
154505SVT Barn
23-12Tomu
7312163lialarsson
43Emil Hansius
6-1Uppdrag: Mat
3733Tanbyklara
184IJustWantToBeCool GAMING
99636Team Lost - Fanny och Patrik
441360Albin Olsson [abbedabb]
1612Matkoma
4364CHRIPPA
36-3Let's Feast
7-4therese lindgren
11-2Gordon Dewoon
4020Margareta Grääs
3132Bianca Ingrosso
75-6Matinbum
5923Sverigedemokraterna
94453Eveline Blomfeldt
82FAMILJEN TORSGÅRDEN
1325Ribecka
22Adam Larson
2912Cluee News
890Alice Stenlöf
24-11Marcus Dübois
52Fabian Svorono
104277ALAN MAX
9558SCOAR
116347Hanna Öberg
121409MovieZine
5495Hooja
51Merchsweden
3820Johanna & Marcus
6612kanalgratisdotse
332Topp 1 i Sverige
7689Daniel Norlin
10042Mirabell
192Random Making Movies
141-92KLOK UGGLA
86-41Yumi Gaming
98-82Min Fakking Bror
45134Theoz
67-16Linn Ahlborg
1442059Fanny Josefine
3212Viktor Klemming
713Beas liv
300TeamOdiffat
131-29L22
1581Söta Diana
3522ANJO
42-25FIVEISH
21-7PewDiePie
127-14STAMSITE
72137ManfredErlandsson
1768773Olof
68-7Ben Mitkus
46-4Diyari
5634ROY NADER
2614Henrik Jönsson
10217Ant Wan
83-58Antonija Mandir
69-19Markus Aujalay
58الكوافير جورج توما
113-36Mimi Höglin
91Filippa Toremo
1344Matgeek
7728KulPåHjul
7815Motornörd
50-4Yumi
170946Louise Jorge
70-39NewPlay
6070Rickards Garage
620Anomaly
643Snabb Fakta
8448Tim Liljegren
182Ijwtbc_Fandom
28118Tizer
1268SamTheMan
124Crime Sweden Investigators
109-26Camilla Hamid
159126Anders på landet
157-13Jewanderz
79128Amalia Braunsthal
817231Freudian Slip Productions
179-67Tänk till
92-21LAKI
152-38DiaLogiskt
49-34IJustWantToBeCool
130-19Misslisibell
9019Bröderna Norberg - Daniel och Emil
11521Life of SWK
1648967Jonkan
88-7Lennart Matikainen
112-40Felicia Bergström
4867JeppeGaming
57-3Hampus Hedström
1506Roberto Vs The World
101-6Leif Mannerström
172-8Johanna Johnson
53-26iskall85
139-80Martin Björk
192-70Simon Lussetti
63-29Rezdar
19123 Officiell
74-31Johanna Ottosson
10768Kapten Mat
143-96TADROS
174C.Gambino
189-109melissajulia frohlich
9315Maurice Hill
14716David Kringlund
105-52Eliott Malhotra
110-10Haval
136225Moa Lindgren
142-50Amanda Lundgren
193-21Filip Poon
1176Simon Kafi
198387Bolaget Records
180170Söder Sportfiske
82-17EL Chilli
80-4Moa Magdalena
186-20Lustiga Tankar
149-18De Fria
1222Charlotta Rexmark
87-68Alex Ceesay
151Hermanos
146-45Sofia Dalén
111Offcam Podcast
178Sticky
175-28Systrarna Elfstrand
97-45Filip Dikmen
120-47Konstiga Bloggen
108-40Mord Kanalen
1698Försvarsmakten
160-121GRIND GANG MUSIC
148203TerasHD
55-37TaZer
11815Emil Stegfeldt
1297417Carl Déman
188-21Sandra Lindahl
167-16Mackans Garage
153Lolo Mohageb
10623SaukTube
96-10Falken
125-31Anomaly & Papanomaly
177-25De Vet Du
103101Fabian GL
138-17MonteFjanton
156-39Berts Värld
13351Jonna Jinton
187-71guldleo21
137-34GörDetMedRW
19674Agge
119-71Tone Sekelius
132Lisa & Chris
140-52Kammi
168369Tankesmedjan Timbro
17122Anomaly 3
128-18Gurkis
165-40Jon Olsson
145788Vad Är Problemet?
161117Biljakt
155137JLC GAMING
11427Klimatkarusellen Elsa Widding
184142Våra Husbilsresor
166TimsHimlar
194-55Erik Grankvist
18379YasinTheDon
190279Aida Reva
16318Nu fan räcker det
173Max & Maya Living
199141BANGÅRDEN CUSTOMS
19719Peter Persson
200-136Lea Wallin
181-90Einár Ns1
195-47Keku
135-111Martin Rockström
185140Verz

Vår metod

I arbetet med Youtube har vi under åren byggt en databas med totalt 13 200 Youtubekanaler. Datan om aktiviteten från dessa kanaler kan vi hämta via Youtubes API. Andel svenskar bland tittarna för ett Youtube-klipp är mycket svårt att avgöra för en extern part, eftersom den datan inte finns publikt tillgänglig. Därför tvingas vi manuellt avgöra samtliga Youtubers huvudsakliga språkbruk som en utgångspunkt för dess betydelse i Sverige. Många Youtubers har konton även på till exempel Twitter och Facebook. I dessa fall kan vi korsköra uppgifter om andel svenskar och genom det uppskatta kontots räckvidd i Sverige. Om vi inte kan hitta uppgifter om svenskhet genom dessa metoder gör vi istället en normalbedömning av kontons svenskhet utifrån ett medelvärde. I flera fall har vi också kontaktat ansvariga för Youtube-kanalen och erbjudit dem att bidra med sin egen statistik över antalet svenskar de når. Den används då som en kompletterande datapunkt.
Motsvarande metod som beskrivits för att ranka konton på Twitter och Facebook används även för Youtube, baserat på följande sex rankingmått: 1) antalet likes 2) antalet likes per post, viktat efter förmodad andel svenskar 3) antal kommentarer 4) antal kommentarer, viktat efter förmodad andel svenskar 5) antal visningar 6) antal visningar, viktat efter förmodad andel svenskar.
Vi viktar en video på shorts på samma sätt som en video i Youtubes vanliga flöde. Precis som på Facebook mäter vi på Youtube inte antal prenumeranter, eftersom det är ett allt mer irrelevant mått för en kanals inflytande.