Hanna Olvenmark är Sveriges mäktigaste inom vego, energidryck tar över som svenskarnas nya kaffe och matlådor har blivit hett på Tiktok. Det är några av nyheterna när Medieakademin med stöd av Pinchos rankar Matens makthavare.
Här laddar du ned hela Maktbarometern:Mat
Se topplistor för Tiktok, Instagram, Facebook, Youtube, Twitter längst ned
När Medieakademin för första gången publicerar en Mat-barometer är det Uppdrag:Mat, Aftonbladets Youtube-kanal ledd av Mauri Hermundsson, som hamnar i topp.
– Även när vi bara isolerar själva youtubekanalen, inte Mauris övriga konton, så är Uppdrag:mat tveklöst störst. Ett unikum, inte minst utifrån hur effektivt maten används som språngbräda för att prata om livet, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.
Tvåa är kocken Leif Mannerström och trea Göteborgs-duon Matkoma. Det är totalt sett fler kvinnor än män som är matkreatörer – trots det hamnar män alltid överst på de plattformar vi mäter.
Bland kvinnor är Camilla Hamid störst, hon är också mäktigast inom den största underkategorin Sötsaker. Också bland vego-konton återfinns en kvinna i topp, göteborgaren Hanna Olvenmark (Portionen under tian).
I dryck-segmentet får kaffe ge plats åt energidrycker, som totalt dominerar. En början på ett tronskifte för vad svensken piggar upp sig med?
En annan trend är antalet recensionskonton: Burgerdudes testar hamburgare över hela världen, Kebabspotting letar Stockholms bästa streetfood och Nikodemus Drömer och “Nicke Testar” provar allt ät- och drickbart och gör videos av dem.
Mat är populärast på Tiktok, där vardagskockar vinner över proffs med sin vardagsmat. Att göra en “mealprep”, alltså förbereda veckans matlådor, har blivit ett effektivt sätt att skapa innehåll: Hemma Hos Hannas gör matlådor till maken, lastbilschauffören, och Filip Ivanovic Håkanssons gör mer proteinstinna lunchboxar.
Bland restauranger är Pinchos i topp, följt av McDonalds och Babas Burgers.
Medieakademin arbetar oberoende med framtagandet av data, men det är ingen slump att just Pinchos är partner till Maktbarometern:Mat.
– Vi har kunnat följa Pinchos framgångar via tidigare års Maktbarometrar och därför var Pinchos förstavalet till partner. Samarbetet är en förutsättning för att vår ideella förening ska ha kapacitet att erbjuda det här till allmänheten, säger Emanuel Karlsten.
– För oss på Pinchos känns det viktigt att kunna bidra till en ökad förståelse för trender och påverkan inom mat och dryck. Vi är också en aktör på plattformarna som analyserats och har därmed både ansvar och möjligheter att bidra till inspiration, kunskap och matglädje. En tydligare karta över ett nytt medielandskap blir också ett sätt att hylla och uppmärksamma de många skickliga kreatörer som påverkar vad vi äter och dricker, men också en uppmaning att föra samtal om ansvar, säger Viveca Järhult på Pinchos.
Kontakt Medieakademin:
Emanuel Karlsten, ordförande, 0702772030, emanuel.karlsten@medieakademin.se
Johannes Gustavsson, ledamot, johannes.gustavsson@medieakademin.se
Kontakt Pinchos:
Viveca Järhult, marknadschef, 0735201949, viveca.jarhult@pinchos.se
Om Maktbarometern:
Maktbarometern 2023 är framtagen under ledning av Emanuel Karlsten, Johannes Gustavsson, Anna Kuylenstierna, Gustav Martner och Anna Rosenqvist från Medieakademin. Barometer mäter Facebook, Instagram, Youtube, X och Tiktok. Datan är framtagen med hjälp av Tenfifty, Crowdtangle och Exolyt. Läs mer om vår metod här.
Om Medieakademin:
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället.
Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.