Du som läser det här har sannolikt fått en förfrågan från Medieakademin om att dela med dig av data till Maktbarometern. Här försöker vi svara på några av de vanligaste frågorna.
Vilka är Medieakademin?
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan några år gör vi även Maktbarometern. Läs mer om Medieakademin här.
Vad är Maktbarometern?
Medieakademin har sedan 2017 försökt ritat en karta över ett nytt, digitalt medielandskap. Vi gör det för att det tidigare inte funnits något sätt att jämförbart förstå hur stora till exempel en influencer är jämfört med ett mediehus eller företag. Genom att hitta alla de största svenska aktörerna på våra fem mest populära digitala sociala medieplattformar och mäta datan på samma sätt, hoppas vi ge insikter till samhällsdebatten. Den färdiga produkten kallar vi Maktbarometern, eftersom det är mediemakt som flyttat från traditionella medieaktörer till nya medieplattformar. Och vi menar att vi gör en karta, eftersom det är en datadriven sammanställning som inte gör skillnad på om avsändaren är en person, företag eller organisation. Maktbarometern listar de största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Tiktok för att sedan vikta samman dessa till en total maktbarometer. Vi använder datapunkter som till exempel räckvidd, engagemang och räckvidd bland följares följare. Läs om vår metod här.
Varför behöver ni min data?
Det unika med Maktbarometern är att vi mäter hur stora olika aktörer är – i Sverige. Vi har alltså redan hämtat in hur många visningar, likes eller kommentarer kontot fått det senaste året. Däremot vet vi inte hur många av dessa interaktioner skett i Sverige. Det är en statistik som bara du har tillgång till. Vi gör uppskattningar baserat på språk och stickprov, men om du kan hjälpa oss med en skärmdump från ditt interna verktyg så blir vår barometer ännu bättre.
Vad tjänar du på att dela din data?
Det du vinner är en barometer som rättvist visar hur stort ditt konto är i förhållande till andra. Medieakademin är en ideell förening och vi gör ingen vinst och har heller ingen ambition att sälja våra resultat för vinst. Vårt hela syftet är att hjälpa samhället bättre förstå vilka nya medier som engagerar svenskarna mest.
När vi publicerar barometern får resultatet ofta stor spridning och används flitigt av andra medier och företag för att förstå vilka aktörer som är stora i Sverige inom olika områden.
Vad händer om jag inte vill vara med?
Medieakademin använder bara offentliga data. Är du ett offentligt (öppet) konto, är du redan indexerad och en del av Maktbarometern – det är därför du blir kontaktad. Om du inte vill bidra med data om hur stor din svenska målgrupp är enligt dina interna verktyg, gör vi antaganden baserat på dels vilket språk du använder, dels stickprov och dels externa mätningsverktyg – eller data från andra konton som liknar ditt.
Har ni verkligen rätt att använda min data?
Din data är offentlig om ditt konto är offentligt och vi kan spara och presentera den eftersom vi har ett utgivningsbevis som undantar Medieakademin från dataskyddsförordningen (GDPR). Utgivningsbeviset är utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv. Genom detta har Maktbarometerns publikationer grundlagsskydd enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Det innebär att vi genom vår ansvarige utgivare tar ansvar för vad vi publicerar på samma sätt som tidningar eller andra traditionella medier. Men det innebär alltså också att vår behandling av personuppgifter inte omfattas av dataskyddsförordningen (”GDPR”), vilket är en förutsättning för att genomföra våra undersökningar och publicera resultaten genom våra barometrar.
När får jag se min placering?
Det beror på hur högt du placerar dig. Vi publicerar Maktbarometern i början på oktober varje år (2024 publiceras det den 8 oktober), men publicerar då ofta bara topp 100 eller 200 på varje plattform. Under 2024 kommer Medieakademin också att publicera specialbarometrar inom Ekonomi, Mat, Juridik, Jönköping, Företag och andra liknade barometrar under specifika ämnen. Dessa kommer att publiceras utspritt under året. Målet är att varje år dela med oss av så mycket data som möjligt till allmänheten, men eftersom det är ett stort och tidsödande arbete att kvalitetssäkra datan har vår förening inte kapacitet att publicera allt på en gång.
Har du frågor, vill se var just du placerar dig, eller veta mer om din data, kontakta oss på info@medieakademin.se eller ring Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten, 0702772030