Största svenska Facebookposter 2019


Medieakademin presenterar de svenska Facebookposter som fick mest engagemang under 2019.

Med hjälp av Maktbarometerns omfattande kartläggning av svenska kreatörer i sociala medier kan Medieakademin nu visa vilka svenska Facebookstatusar som blev störst 2019.Vi mäter reaktioner plus kommentarer och delningar och kräver att posten åtminstone till hälften är skriven på svenska.

Årets lista toppas av en status från Facebookgruppen Bensinupproret 2.0. Gruppen startades under året av Janne Berglund, 69, och blev på bara några månader Sveriges största och mest snabbväxande Facebookgrupp. Idag har den över 600 000 medlemmar och leds nu av Peder Blohm Bokenhielm. Gruppen har utsatts för flera kuppförsök och för att tydliggöra vad gruppen skulle handla om bad Bokenhielm medlemmar att skriva under en slags programförklaring med ett ”JAG”. Posten fick över 200 000 kommentarer, vilket är rekord för en svensk status – och därmed också årets största status.

-2019 har gett oss två helt unika digitala folkrörelser. Dels Greta Thunbergs internationella segertåg, men också Bensinupproret. Jag tror det är svårt att hitta en historisk jämförelse med Bensinupprorets otroliga genomslag i Sverige, säger Emanuel Karlsten ordförande Medieakademin.

Greta Thunberg finns representerad genom andra på listan, eftersom hennes egna poster oftast skrivs på engelska. Den tydliga markeringen från Thunbergs mor, Malena Ernman, landade på en fjärdeplats och TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson fick en åttondeplats med sin sammanfattning av Thunberg.

Bara tre företag/organisationer finns med på årets lista. Djurens rätt med två placeringar, men även i Rix FM:s fall handlar det om djur. Det är privatpersonen Elin Johansson som fångade mamma och barn Älg gå över en väg. Elins klipp fick 5 miljoner visningar, men när det postades igen på Rix FM fick den där över nio miljoner visningar.

-Älgklippet är tveklöst årets mest virala videoklipp, med totalt minst 15 miljoner visningar, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.

Årets tio största Facebookposter

Mätt i reaktioner+kommentarer+delningar. Posten måste vara skriven på svenska.

1) Bensinupproret – Peder Blohm Bokenhielm ~261 000 reaktioner

2) Rix FM ~248 000 reaktioner

3) Djurens rätt ~227 000 reaktioner

4) Malena Ernman ~175 000 reaktioner

5) Djurens rätt ~159 000 reaktioner (originalbild)

6) Morgan Alling ~125 000 reaktioner

7) Newsner Familj ~119 000 reaktioner

8) Marcus Oscarsson ~109 000 reaktioner

9) Aron Andersson ~109 000 reaktioner

10) Aron Andersson ~104 000 reaktioner

Medieakademin är en ideell förening som jobbar för att fördjupa mediedebatten och ge utrymme för fria diskussioner om samhälle, politik och kultur. Sedan starten 1997 är vi ett drivhus för det samtida samtalet och publicerar årligen två barometrar:
Förtroendebarometern – mäter svenskens förtroende för medier, näringsliv och institutioner.
Maktbarometern – mäter vilka svenskar som har störst räckvidd och engagemang på svenskar i våra fyra största sociala medier.

För ytterligare kommentarer, ring Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten 0702772030

Liknande artiklar

Matens Makthavare 2024: Glutenfri hälsa, mäktiga restaurangtipsare och virala företag
13 november 2024
Maktbarometern 2024: SD störst på sociala medier, YouTube-drivet generationsskifte och TikToks mediehus
08 oktober 2024
Förtroendebarometern 2024: ICA och SJ rasar i förtroende – polisen ökar och hamnar i topp
06 mars 2024