Rekord, dementi och pappakärlek. Så kan året sammanfattas när Medieakademin sammanställer de Instagramposter som fått mest engagemang 2022.
Under 2022 postade tidernas mest gillade, svenska Instagrambild! Det är den Melodifestivalen-aktuella artisten Axel Schylström som i somras postade en bild på sig själv och sin dotter. En bild som fått nästan 1,3 miljoner gillaklick – nästan 200 000 fler än tidigare rekordhållaren Keyyo.
Schylström själv har ingen bra förklaring till vad som hänt.
– Helt sjukt. Jag vet faktiskt inte vad som hände. Den började otroligt starkt och sen gick den liksom i vågor. Stannade av vid ett par hundratusen, sen kom några hundratusen till i ett svep. Men som sagt, verkligen helt sjukt, säger Axel Schylström.
Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten menar att händelsen är ovanlig.
– För några år sedan kunde det hända ofta att Instagrams algoritmer och ”utforska-funktion” kunde göra enskilda bilder virala av oklara skäl, men sedan några år har det inte hänt. Tills nu. Nu är det vanligt att videos får stor global spridning, men inte lika vanligt att enskilda bilder får det, vilket blir tydligt om man jämför med övriga bilder i topplistan.
De övriga posterna i topplistan får betydligt färre reaktioner, åtminstone om man bortser från bilderna från skådespelaren Edvin Ryding och damernas fotbollslandslag. Ryding har genom Netflix-serien Young Royals fått en enorm global publik och även när han skriver på svenska skapar hans bilder stort engagemang. Det gjorde även fotbollslandslaget ställningstagande för flickor i Iran. Men därefter kommer flera av de vi känner igen från Maktbarometerns topp, konton som har stort inflytande i Sverige. Therese Lindgrens berättelse om ett övergrepp på brottsofferdagen har fått stor räckvidd, liksom en video från Sveriges roligaste barn. Kungahusets dementi om kronprinsparet letade sig också upp bland årets största Instagrambilder.
– Kungahusets inlägg påminner om vilken räckvidd även enskilda institutioner har genom digitala kanaler. Det är också en anledning till att Medieakademin postar dessa listor, för att visa att nya aktörer kan få ett liknande genomslag som traditionella medier länge haft, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.
Flest gillamarkeringar och kommentarer. Poster skrivna av svenska konton på svenska, med minst tre ord i bildtexten.
1) @AxelSchylstrom – 1 267 738 reaktioner (1 262 365 gilla + 5 373 kommentarer)
2) @edvinrydings –
526 750 reaktioner (525016+1734)
3) @edvinrydings – 473 596 reaktioner (472479+1117)
4) @swewmt – 229 290 reaktioner (179519+49771)
5) @therese – 194 229 reaktioner (186809+7420)
6) @sverigesroligastebarn – 179 934 reaktioner (172430+7504)
7) @patrickekwall – 178 836 reaktioner (168549+10287)
8) @natthiko – 162 176 reaktioner (129357+32819)
9) @gretathunberg – 142 966 reaktioner (141487+1479)
10) @kungahuset – 134 984 reaktioner (127819+7165)
Det var årets tio största svenska Instagramposter. Här ser du förra årets lista och här kan du läsa mer om årets Maktbarometer som listar Sveriges mest inflytelserika på sociala medier.
Om Medieakademin
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.
Kontakt:
Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin, 0702772030, emanuel@medieakademin.se