Sverigedemokraterna är störst på sociala medier, men samtliga partier flyttar fram positionerna. Facebook krymper till ett politiskt katthem och Elon Musk har fått de största på X att tappa engagemang. Mediehusen lyckas bäst på Tiktok och bland influencers anar vi en generationsväxling. Det är några av nyheterna när Medieakademin presenterar årets Maktbarometer.
I åtta år har Medieakademin årligen sammanställt vilka svenska aktörer som når och engagerar flest andra svenskar på Instagram, Tiktok, Facebook, Youtube och X. Resultatet blir en karta över mediemakt i nya, växande kanaler. Här finns rapporten och topp 30 i sin helhet – här finns Topp 200 på varje plattform.
De viktigaste punkterna i Maktbarometern 2024:
Ny totallista ger förbättrad mediekarta. I en helt ny sammanvägning av digitalt inflytande räknar vi aktörers samtliga konton och deras avtryck på alla plattformar. Det skapar en förbättrad mediekarta. Fram träder en bild av hur partiernas egna mediehus konkurrerar med traditionella, liksom influencers. Men också hur ICAs och Polisens många lokala konton har stor påverkan genom ”den långa svansen”.
Politik, EU-val och trollkonton. Valresultatet i EU och inflytandet på sociala medier är förbluffande samstämmigt. Sverigedemokraterna är störst, men strax efter kommer Socialdemokraterna, och sedan Moderaterna och Vänsterpartiet. Maktbarometern visar både hur partiernas egna konton har betydelse, men också att partiernas mediehus/kampanjer (Aktuellt i politiken, Riks, Nej till marknadsskolan) skapar stort genomslag. På Tiktok har vi kunnat mäta Sverigedemokraternas ”trollkonton” och sett att de placerar sig högt. Det är uppenbart att det digitala inflytandet korrelerar (och kanske driver?) politiskt inflytande.
Familjen Lundells påverkan. De är femte störst, totalt, men deras indirekta inflytande är större. På toppen finns Joakim Lundells bror, Christofer Berg och under året har en familjekonflikt utspelats publikt på sociala medier, inte minst genom “nyhetskanalen” Anjo. Även Joakim Lundells kollega och filmare, Rasmus Eklund, finns med i toppen genom “Konstiga bloggen”.
TikTok optimerar för nyhetsmedier – och politik? Aftonbladet är i topp på TikTok. Det går i linje med att fler använder sociala medier för att följa nyheter. Sverigedemokraternas “trollkonton” var det största politiska kontot på TikTok, innan det stängdes ned. Men än större blev sedan Sverigedemokraternas officiella konto, som startades sent i mätperioden.
– Det är intressant med tanke på att SD anförde just sin utmaning med officiella konton som argument för att använda anonyma konton, säger Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin.
Elon Musk-effekten på X. Den används fortfarande lika mycket bland svenskarna, men de största svenska kreatörerna ser minskad effekt på sitt innehåll. Engagemanget hos de 500 största rasar och samtidigt fortsätter en stark högerpolitisk gir. För första gången någonsin är nu mer än hälften av de hundra största på X högerpolitiska aktörer.
Facebook krymper till ett politiskt katthem. Facebooksidor minskar allt mer i betydelse. Det blir svårare för de stora kontona att skapa engagemang och nå ut, men nya metoder växer fram. Ideella föreningar har hittat en perfekt mix genom att posta bilder på utsatta djur i behov. En like förädlas till aktivism, där livet på en katt kan räddas genom uppmärksamhet och ökade gåvor. Partipolitiken ökar, 20 av de 100 största kontona är partipolitiska företrädare.
YouTube skapar generationsskifte bland influencers. Istället för långa videoklipp har YouTube styrt om plattformen till att alltmer handla om TikTok-liknande “Shorts”. Det innebär att våra största YouTubers – med enorm räckvidd på sina längre klipp – halkar ned. Joakim Lundell hamnar för första gången utanför pallplats. Och i år valde Therese Lindgren, Filip Dikmen och Bianca Ingrosso att sluta med YouTube. Fram träder en ny generation som fostrats på TikTok och tar över allt fler plattformar: Daria Garipova, Winsent Thunholm Wikman, SamTheMan.
– TikTok-profilerna tar med sig sitt innehåll till andra plattformar, samtidigt som tiktokifieringen gör att mer traditionella influencers har allt svårare, eller är ointresserade av, att anpassa sig till de nya förutsättningarna, säger Johannes Gustavsson, ledamot i Medieakademin.
Männen har nu tagit över kvinnornas Instagram – där vi städar mer. Instagram används i huvudsak av kvinnor, men det är männen som styr innehållet. Åtminstone bland topp 100. Tittar vi på de 500 mäktigaste är det fortfarande fler kvinnor bland kreatörerna, men även där kommer männen ikapp. Instagram har länge varit den enda plattformen med fler kvinnor än män bland de mäktigaste kreatörerna. Humor växer mest, men även trenden med att städa och organisera, som till exempel årets raket, Kevins Kvadratmeter.
Möjlighet till enskilda intervjuer finns både fysiskt, i Stockholm och Göteborg, samt digitalt.
Kontakt Medieakademin:
Emanuel Karlsten, ordförande, 0702772030, emanuel.karlsten@medieakademin.se
Johannes Gustavsson, ledamot, johannes.gustavsson@medieakademin.se
Hampus Brynolf, ledamot, hampus.brynolf@medieakademin.se
Maktbarometern är framtagen under ledning av Emanuel Karlsten, Hampus Brynolf, Johannes Gustavsson och Anna Kuylenstierna. Data är framtagen med hjälp av Datastory, Tenfifty, Crowdtangle och Exolyt. Läs mer om vår metod här. Läs mer om vår metod här.
Om Medieakademin:
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället.
Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.