Maktbarometern 2023: De har störst inflytande i sociala medier

Maktbarometern 2023

JLC knuffar ner Familjen Lundell och blir störst på sociala medier. Tiktok har helt kastat om förutsättningarna för vilka som lyckas på nätet – och har plötsligt gjort 68-åriga Irma Lehtosalo till årets raket. 
Det är några av nyheterna när Medieakademin för sjunde året i rad presenterar vilka som når och engagerar flest svenskar på våra största sociala kanaler.

Medieakademin sammanställer årligen data över vilka svenska konton som lyckas bäst bland andra svenskar på Instagram, Tiktok, Facebook, Youtube och Twitter/X – oavsett om det är företag, medier eller personer. Resultatet är Maktbarometern, en unik karta över hur mediemakt förflyttar sig i ett nytt medielandskap.

Här hittar du våra topplistor:

Årets makthavare 2023 – topp 100

Topp 200 på Twitter/X

Topp 200 på Youtube

Topp 30 på Instagram

Topp 200 på Tiktok

Topp 200 på Facebook

Se vår livepresentation av Maktbarometern 2023 här:

I år sker ett tronskifte när Göteborgsbaserade humortrion JLC passerar Sverigedemokraterna och knuffar ned Familjen Lundell från förstaplatsen. Senast JLC toppade var 2020, vilket också är enda andra året då någon annan än Familjen Lundell varit i toppen.

– Den senaste tiden har varit skitkul! Vi gör enbart saker som vi tycker är kul och som vi är taggade på att spela in och det återspeglas nog på våra siffror, säger Jonas Fagerström, J:et i JLC.

Årets överraskning är Irma Lehtosalo, som är 58:e störst på Tiktok och går direkt in på plats 12 på Instagram.

– Aldrig tidigare har en nykomling placerat sig så högt upp på Instagram. Det beror sannolikt på Instagrams förändring mot Reels, men också på att Irma passar perfekt i formatet och går hem i breda målgrupper, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.

Tiktoks framgångar märks på flera sätt i Maktbarometern, men allra mest på hur konkurrenterna Youtube och Instagram ställer om mot det korta videoformatet. Därmed har de Tiktok-vana snabbt kunna erövra dessa plattformar: Tiktok toppas i år av Wonderboi, som tillsammans med Winsent Thunholm Wikman, Megic mike och familjekontot Foxy mama snabbt vunnit mark på framför allt Youtube shorts.

– Det pågår en tydlig Tiktokifiering av hela det digitala medielandskapet, där kvantitet och tillbakalutat tittande går först. Det är tydligt hur många av de tidigare etablerade innehållskaparna har haft svårt att ställa om till det, säger Johannes Gustavsson, ledamot Medieakademin.

Svårt har också Twitter, som under vår mätperiod bytt namn till X. För första gången någonsin minskar de hundra mäktigaste sitt engagemang på plattformen, de fick färre reaktioner, men postade också själva mindre: 20 procent färre poster, jämfört med förra året.  

Tufft är det också för Facebook, där de mest framgångsrika i flera år sett ett minskat antal reaktioner. Även om minskningen i år bara är 16 procent så har mer än hälften av kommentarerna och 70 procent av de hundra största sidornas delningar försvunnit sedan 2020. Under året har Facebook också blivit allt mer politiskt: På tre år har antalet politiska sidor ökat med 32 procent och nästan samtliga är högerpolitiska. 

Tittar vi på bredare trender ser vi att nästan alla plattformar domineras av män – förutom Instagram. Samma trend ser vi för högerpolitiska konton: De dominerar och ökar på samtliga plattformar – förutom Instagram, där vänsterpolitiska konton är störst.

Möjlighet till enskilda intervjuer finns både fysiskt, i Stockholm och Göteborg, samt digitalt.

Kontakt Medieakademin:
Emanuel Karlsten, ordförande, 0702772030, emanuel.karlsten@medieakademin.se 

Johannes Gustavsson, ledamot, johannes.gustavsson@medieakademin.se

Maktbarometern är framtagen under ledning av Emanuel Karlsten, Johannes Gustavsson, Anna Kuylenstierna och Anna Rosenqvist från Medieakademin. Data är framtagen med hjälp av Tenfifty, Crowdtangle och Exolyt. Läs mer om vår metod här.

Om Medieakademin:
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället.

Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.

Liknande artiklar

Matens Makthavare 2024: Glutenfri hälsa, mäktiga restaurangtipsare och virala företag
13 november 2024
Maktbarometern 2024: SD störst på sociala medier, YouTube-drivet generationsskifte och TikToks mediehus
08 oktober 2024
Förtroendebarometern 2024: ICA och SJ rasar i förtroende – polisen ökar och hamnar i topp
06 mars 2024