Träsk, Ukraina och sport. Det är vad som blivit mest omtalat på Twitter, enligt Medieakademins årliga sammanställning.
Vilka har skrivit Sveriges största tweets? Med Maktbarometern som underlag publicerar Medieakademin varje årsskifte listor över vad som fått flest reaktioner på Facebook, Instagram och Twitter.
I topp bland tweetsen i år är ett anonymt konto med ett lånat videoklipp från det träsk som blivit internationellt känt från norrmannen David Rolandsen Bergs TikTok-konto. Med en svensk inramning fick klippet nästan 43 000 reaktioner, men är fortfarande en bra bit ifrån den största svenska tweeten någonsin, från 2017. Tvåa i år kommer ett relativt litet konto. Det är sportjournalisten Malin Wahlberg som fångade det rörande mötet mellan två slovenska basketstjärnor, när Slovenien besökte arenan Hovet i en landslagsmatch.
På topplistan återfinns också flera tweets från de konton som ligger högt på Medieakademins Maktbarometer för Twitter. Här finns Annie Lööf med en farväl-tweet, Hanif Bali med sitt nyfödda barn och Greta Thunberg med kommentarer inför Sveriges riksdagsval. Precis som tidigare år placerar sig även flera konton med sportprofil högt, särskilt när det kombineras med ett politiskt budskap: Som när herrarnas fotbollslandslag tog ställning för Ukraina.
Tweets från svenska konton, skrivna på svenska med flest retweets, citat-tweets och gilla-markeringar, 2022.
1) @smutstuppen – 42 700 reaktioner (5 568 retweets+1587 citat+35 600 gilla)
2) @malinwahlberg_ – 36 200 reaktioner (2393+663+33100)
3) @Svenskfotboll – 21 500 reaktioner (1629+589+19300)
4) @AnthonyElanga – 16 400 reaktioner (477+28+15 900)
5) @annieloof – 14 300 reaktioner (222+108+14 000)
6) @HanifBali – 14 200 reaktioner (87+12+14100)
7) @GretaThunberg – 12 000 reaktioner (1784+150+10600)
8) @Backmanland – 11 700 reaktioner (637+38+11000)
9) @GretaThunberg – 11 400 reaktioner (1049+136+10200)
10) @Aslan_Invest – 11 200 reaktioner (411+24+10800)
Det var årets tio största svenska tweets. Här ser du förra årets lista och här kan du läsa mer om årets Maktbarometer som listar Sveriges mest inflytelserika på sociala medier.
Om Medieakademin
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.
Kontakt:
Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin, 0702772030, emanuel@medieakademin.se