Salming, polisstöd och naturfilm. Så kan året sammanfattas när Medieakademin sammanställer de största Facebookposterna som samlat mest engagemang.
Årligen listar Medieakademins Maktbarometer vilka som har störst inflytande i sociala medier. Och vid varje årsskifte presenterar vi listor över vilka enskilda poster som har fått störst spridning i Sverige.
Det är framför allt Börje Salming som har engagerat på Facebook i år. Under året insjuknade den tidigare hockeyspelaren i ALS och hyllningarna till hans karriär blev så stora digitalt att tre av de tio största posterna i år handlar om Salming. Även polisen har fått stor uppmärksamhet. Facebooksidan Blåljus fick 114 000 delningar när de i samband med påskkravallerna bad svenska folket visa sitt stöd till polisen.
Allra störst engagemang fick två poster från Sveriges Radio. Ekots bilder från en tornado som smular sönder hustak i USA fick stor spridning, inte minst internationellt. Och P4 Västernorrlands naturfilm på björn som tar älgkalv, skapade så starka reaktioner bland följarna att kanalen fick stänga ned sitt kommentarsfält.
Poster ska vara skrivna under 2022, på svenska, från svenskt konto. Flest kommentarer, gilla och delningar.
1) Nyheter från Sveriges Radio Ekot – 181 071 reaktioner
2) P4 Västernorrland Sveriges Radio – 155 918 reaktioner
3) Sportbladet – 130 250 reaktioner
4) Blåljus – 121 123 reaktioner
(bilden ovan raderad/dold efter publiceringen av denna lista. Den innehöll nedanstående bild med en uppmaning att dela)
5) Polisen Helsingborg – 106 523
6) Sven Melander – 86 499 reaktioner
7) TV4 Nyheterna – 81 956 reaktioner
8) Jonas Gardell – 81 212 reaktioner
9) Sveriges roligaste barn – 77 612 reaktioner
10) Charlotte Kalla – 76 815 reaktioner
Det var årets tio största Facebookposter. Här ser du förra årets lista och här kan du läsa mer om årets Maktbarometer som listar Sveriges mest inflytelserika på sociala medier. Se övriga av årets topplistor här.
Om Medieakademin
Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Sedan starten 1997 har vi publicerat Förtroendebarometern, Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 gör vi även Maktbarometern: En karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.
Kontakt:
Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin. 0702772030, emanuel@medieakademin.se